De Basis Principes van Marketing

De Basis Principes van Marketing

837

Een goed product hebben is 1. Maar hoe krijg je dit product bij de consument en hoe zorg je dat je verkocht wordt? Hier komt een stuk kennis van marketing en verkoop bij kijken. Iedereen kent wel het gezegde: “Een goed product verkoopt zichzelf”. En dat is ook zo. Maar als niemand je product kent of als je de meerwaarde van het product niet weet over te brengen dan heb je er weinig aan dat je product zo goed is. Ook dat is marketing: zorgen dat je product op de juiste plek wordt gepromoot aan de juiste doelgroep.

Het doel van een goede marketingcampagne is dat je je product op zodanige wijze bij de klant brengt dat zowel jij als je klant na de transactie tevreden zijn. In andere woorden, er moet voor beide partijen meerwaarde hebben om de transactie aan te gaan. Bij een goede marketingcampagne breng je deze meerwaarde voor de klant over.

In dit artikel gaan we in op de basis principes van marketing. Hoe kun je het beste starten met promotie en hoe pak je dit aan? We sluiten af met een aantal gouden tips die je direct kunt toepassen.

Voordat je begint

Beschrijf je product. Doe dit aan de hand van de volgende vragen:

  • Welk probleem lost je product op?
  • Waarom is je product meer waard voor de klant dan het geldbedrag dat hij/zij ervoor neerlegt?
  • Hoe breng je het product bij de klant?
  • In welk marktsegment opereer je?
  • Wat is je kostprijs, verkoopprijs en je marge?
  • Wat vind je doelgroep van je product? Is dit gewenst? Zo niet, wat wel?

Bedenk tevens wat je bereid bent uit te geven aan je activiteiten voor marketing en verkoop. Bepaal wat een voor jou goed rendement is op een campagne. Het is hierbij ook belangrijk om te bepalen wat je doel is. Wil je eerst naamsbekendheid generen? Gaat het je om marktaandeel? Of wil je gewoon zoveel mogelijk rendement maken? Ga je bijvoorbeeld voor marktaandeel dan kun je je voornemen om je producten met 0 marge te verkopen, waardoor je prijsstelling ook weer een concurrentievoordeel wordt.

4 Soorten Concurrentievoordeel

Het is handig om je product op te hangen aan 1 sterk concurrentievoordeel. Later kun je dan evolueren naar een sterkere merkpositie en een gevoel van familiariteit creëren bj de consument. De 4 basisprincipes van concurrentiekracht zijn:

– Prijs > Is je product goedkoper dan die van de concurrentie.
– Kwaliteit > Is je product beter dan bij de concurrentie
– Service > Leveringsvoorwaarden, snelheid, klantvriendelijkheid
– Locatie > Zichtbaarheid, dicht bij de klanten in hun belevingswereld

Hierbij is het dus zaak om op 1 van deze punten heel sterk te zijn, terwijl je op de andere punten niet te slecht kunt sturen. Je kunt nog zo’n goedkoop product hebben, maar als de kwaliteit laag is dan heb je daar weinig aan. Net zoals het hebben van een kwalitatief hoogwaardig product terwijl je ver weg gevestigd van je doelgroep of je kunt het product niet leveren.

Het is belangrijk dat je alle ins en outs van je product of dienst goed kent. Wat zijn de sterke punten? Ben ook eerlijk tegenover jezelf over de minpunten. Analyseer hoe deze minpunten zijn ontstaan. Is het duurder dan bij de concurrentie? Als dit is doordat je superieure kwaliteit biedt dan is dit punt goed te ondervangen in je marketingcampagnes.

Vaak is een van deze concurrentievoordelen genoeg om te overleven, maar niet genoeg om de markt te veroveren. Een combinatie van 2 is echter zeer sterk. En product dan én goedkoop is én superieure kwaliteit biedt is onweerstaanbaar. Net zoals een product met enorme betrokken service dat in de buurt van de klant opereert. De consument waardeert persoonlijke betrokkenheid.

Denk dus na op welke van deze 4 punten je product uitspringt. Hoe kun je je product inherent verbeteren op deze punten? Begin daar eerst mee. Richt eerst op je sterke punt, maar minimaliseer ook je zwakke punten indien deze in het oog springen. Schrijf dan een productbeschrijving, waarbij je de sterke punten benadrukt.

De Juiste Doelgroep

Wie zijn je klanten? Voor sommige producten ligt dit voor de hand, maar het is niet altijd een vast gegeven. Als je je klant zou kunnen beschrijven, hoe zou je dat doen? Waar komt deze persoon regelmatig? Wat trekt hem/haar aan in jouw product?

Het gaat hierbij erom dat je de juiste match vindt tussen de sterke, aantrekkelijk punten van je product en de personen die deze sterke punten waarderen. Bijvoorbeeld, is je product een tuingereedschap, dan zit je beter in gemeenschappen met grotere stukken land dan in een gebied met flatbewoners. Heb je een kwalitatief hoogstaand product maar is het wat duurder, dan zit je veel beter bij personen met hogere inkomens dan een lage inkomensgroep. Dit is wellicht een voor de hand liggend proces, maar een nauwkeurige uitwerking kan je toch tot veel goede, nieuwe inzichten doen komen.

De juiste doelgroep = producteigenschappen + productcompetenties.

Feedback is een erg belangrijk element en moet een voortdurende activiteit zijn. Zorg dat je te weten te komt hoe je klanten over je product denken. Vraag ze desnoods (middels een steekproef) om hun mening op verschillende punten als producteigenschappen, prijs, gebruik, kwaliteit en klantenservice. Komen er op bepaalde punten sterke kritieken, zorg er dan voor dat je dit verbetert. Breng dan het verbeterde product op de markt en analyseer het proces nogmaals. Enzovoorts.

Communicatiekanalen

Vandaag de dag zijn er veel meer manieren om de consument te bereiken dan vroeger. Tevens is marketing veel toegankelijker geworden. Door de opkomst van het internet is er in feite een revolutie ontstaan op marketinggebied, waardoor ook kleinere bedrijven zeer effectief een marketingcampagne kunnen opzetten. Tevens is zo de monopolie positie van de “oude media” ondergraven waardoor deze met hun prijzen zijn gezakt.

Advertenties in bijvoorbeeld, magazines, kranten of op de radio kunnen nog steeds effectief zijn. Dit is vooral geschikt voor producten die een fysieke aanwezigheid van de klant vereisen (denk aan buurtwinkels) Maar tegenwoordig is het voor veel producten (apparatuur, kleding, software, dienstverlening) heel goed om deze online te laten bestellen waarna levering plaatsvindt. Hierdoor is voor de meeste bedrijven die aanvangen met een marketingcampagne het Internet als communicatiekanaal de meest logische stap.

Het rendement op online marketingcampagnes is gemiddeld genomen hoger dan via de oude media. Denk bij online campagnes onder meer aan:

– Adverteren via Zoekmachines (Google, Bing)
– Adverteren via Sociale Media (Facebook, Twitter, LinkedIn)
– Media Buy campagnes (het plaatsen van banners op websites)
– Emailcampagnes
– Affiliate Netwerken
– Advertorials of Gast Artikelen

Door de grote diversiteit van mogelijkheden en de schaalbaarheid kun je een online marketingcampagne klein starten en bij succes verbreden en vergroten.

Een marketingcampagne is niet anders dan:

Marketingcampagne = Product + Doelgroep + Communicatiekanaal

Gouden Tips

Deze tips zullen je helpen bij je marketingactiviteiten:

– Over het algemeen is het binnenhalen van nieuwe klanten duurder dan het behouden van je huidige klanten. Werk aan je klantenbinding en zorg dat je huidige klanten zich niet achtergesteld voelen. Promoot additionele producten of diensten aan je klanten zolang deze ook een meerwaarde voor hen hebben.

– Denk niet alleen aan je product maar ook aan je merk als geheel. Straalt je campagne ook de waarden uit die je merk voorstaan? Je product promoten is 1, maar als je groot denkt dan wil je ook dat je merk indirect gebouwd wordt, zodat je andere producten eenvoudiger kunt promoten onder je merknaam.

– Begin klein. Bijvoorbeeld in een beperkt gebied of een paar communicatiekanalen. Je kunt een kleine campagne altijd opschalen bij succes. Een grote campagne bij mislukking is onomkeerbaar en je bent dan je marketingbudget kwijt.

– A/B testing is iets wat altijd gedaan moet worden. Breng nooit 1 enkele promotieuitingen naar voren, maar vergelijk deze met een alternatief. Analyseer welke promotieuiting beter werkt, en doe dan weer een A/B test op basis van deze promotieuiting. Enzovoorts.

Tip! Wij hebben deze cursus voor webwinkel marketing kunnen testen, en het is een echte topper. Wij raden je aan om de cursus op tijd te bestellen voordat deze vol zit.